De grenzen van het WordPress menu

Een klant mailt: “Ik heb een heel vreemd probleem. Telkens als ik een pagina aan het menu wil toevoegen verdwijnt er een andere pagina”. Dit was iets waar ik nog nooit van gehoord had en in eerste instantie geloofde ik hem ook niet. Hij zal wel wat verkeerd doen, was mijn gedachte. Maar nee, het bleek te kloppen. In de meeste van dit soort gevallen is Google mijn vriend en zo ook deze keer. Ik kwam bij het volgende bericht: menu-item-limit van Sevenpark.com. Wat ik hier uit begreep is dat het iets op de server was wat aangepast moest worden. Dan heb ik altijd maar één oplossing – de link van het bericht doorsturen naar mijn serverprovider SoHosted. Zij hadden het snel opgelost. In de root van de website hebben zij een klein bestand geplaatst: php.ini met daarin alleen de volgende regel: max_input_vars = 3000 en klaar was ik.

Wel een kleine kanttekening. Als je tegen dit probleem oploopt is het menu wel heel erg aan de grote kant. Het kan natuurlijk nooit kwaad om eens goed te kijken of de manier waarop de website nu opgezet is wel de juiste oplossing is. In mijn geval had de klant heel veel pagina’s aangemaakt. Het ging hierbij om een website waarbij ik alleen de hosting en de installatie lever (inclusief onderhoud) en de klant zelf lekker aan de slag gaat. In sommige gevallen kun je een hele hoeveelheid pagina’s wellicht oplossen met berichten binnen een category ipv met pagina’s. Of een custom post type.

(De oplossing met een php.ini bestand in de root hoeft niet te gelden voor elke provider. Niet alle provider staan toe dat er een php.ini op de server wordt geplaatst. Maar meestal kunnen zij de waarde op de server wel verhogen.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *